![]() ![]() ![]() | ||||||||||||
Niusy Teksty Galerie Plikownia |
Konwencja mangowa w CrystalicumsONY Na mangowość składa się kilka czynników, które determinują to, iż jest ona przez nas, fanów, łatwa do rozpoznania. Oczywiście, nie każdy bohater mangowy musi mieć wielkie oczy i sylwetkę w kształcie trójkąta, a bohater gry jrpg WIELKIEGO miecza, jednak są to elementy charakterystyczne, które stanowią pewna cechę gatunku i bez nich nie było by możliwe wyłamywanie się ze stereotypów. Każdy fan oczekuje, że gdy kupi mangę, zobaczy w niej pewne elementy, które utwierdzą go w przekonaniu, iż to mangę rzeczywiście kupił. Z „Crystalicum” jest podobnie: posiada, prócz elementów, które są charakterystyczne dla gatunku heroic fantasy, bardzo bogatą inspiracje grami konsolowymi oraz samą mangą. Znany Wszechświat ma o wiele więcej do zaoferowania fanom japońskiego komiksu, niż tylko oprawę graficzną. Świat gry daje wiele możliwości i wspiera mangowy styl prowadzenia gry.
Przejdę jednak do konkretów: W pierwszej kolejności „Crystalicum” proponuje wam konwencje serialową. Owa konwencja oznacza iż jedna zamknięta przygoda będzie jednym odcinkiem, a cała kampania sezonem, prócz tego sezon może składać się z 26 standardowych epizodów lub na z 4 OAV. Daje to duże możliwości, jeżeli chodzi o samo prowadzenie, ponieważ spokojnie można zaplanować wprowadzenie w postaci wspomnianego wyżej 4 OAV i zobaczyć, czy gracze dobrze się bawią. Jeżeli tak, to ten malutki „Prolog” ciągnie się dalej i tworzy pełnoprawną kampanię, czyli sezon. Nikt również nie zabrania abyś stworzył serie, która będzie mieć w jednym sezonie 52 odcinki czy nawet 10 sezonów. Bohaterowie, w których wcielają się gracze, to od samego początku persony wyjątkowe. Rezonują z nadmetalem i posiadają broń, która jest nie dość, że z owego materiału wykonana, to można wprawić w nią Kryształ. Jako prawdziwi herosi, odegrają bardzo duża role w każdym świecie, na którym się znajdą. Oznacza to, że gracz od samego początku wciela się w kogoś, kto wybija się znacznie ponad resztę społeczeństwa. Oczywiście, sam nadmetal oraz WIELKIE miecze są elementem bardzo konsolowym, którego również nie brakuje w anime. A skoro już wspominam o „przerośniętym” orężu, trzeba dodać, że w „Crystalicum” posiadać nawet trzymetrowy miecz, a jednak walczący rapierem będzie w stanie sparować zadane nim ciosy („Berserk” się kłania). Nie wyjaśniają tego żadne prawda fizyki – po prostu, pozwala na to konwencja, podkreślając dodatkowo mangowy charakter gry. Kolejnym elementem, który nadaje grze „Crystalicum” konsolowy charakter jest Limit (nazwa robocza). Tak, dobrze kojarzycie: Limit, czyli zestaw bardzo szybkich albo potężnych ciosów, którego można użyć tylko w określonych sytuacjach fabularnych. Na przykład, jeśli wcielamy się w osobę rycerską i ktoś w naszej obecności uderzy damę, wzbiera w nas wielka złość i możemy zaatakować sprawcę super-ciosem, o który sami byśmy się nigdy nie podejrzewali. Następną sprawą są funkcje fabularne. Wiadomo, że w grach rpg zazwyczaj gra się magiem, wojakiem, kapłanem i tak dalej. Lecz czy wszyscy wojownicy są tacy sami? Oczywiście, że nie, a funkcja fabularna, którą wybrać można oprócz profesji, służy właśnie sprecyzowaniu, jaki właściwie jest nasz wojownik: czy wcielamy się w ciężkozbrojnego osiłka czy może mistrza szermierki, który przy okazji jest jeszcze pożeraczem serc niewieścich. Funkcja fabularna jest bardzo mocno związana z ogólna konwencja filmową, więc w „Crystalicum” jest jak najbardziej na miejscu: przecież i Aragorn, i Gimli byli wojownikami, różniło ich jednak dramatycznie inne podejście do świata oraz do swojej profesji. Mechanika „Crystalicum” równie mocno bazuje na konwencji mangowej. Umożliwia postaci wybór wielu opcji, dzięki którym zbliży się ona do bohaterów japońskich komiksów. Mamy więc triki, dzięki którym bohater może wykonywać absurdalnie wysokie skoki czy inne akrobacje czy system Wad i Zalet, zawierający wiele elementów mangowych: na przykład Ulubionego Wroga, który w anime jest motywem nagminnym. Również system magii przygotowany jest z myślą o mangowej konwencji. „Crystalicum” proponuje otwartą formułę magii oraz Fokusy (urządzenie skupiające magiczną energie) bez których nie da się rzucać czarów, a każda rasa ma na wyłączność jeden rodzaj owego urządzenia (np. berła, laski, ikony itd.). Oczywiście, występują również formuły które mogą wyglądać następująco: „Darkness from twilight, crimson from blood that flows; buried in the flow of time; in Thy great name, I pledge myself to darkness! Those who oppose us shall be destroyed by the power you and I possess! DRAGU SLAVE!!”.
Zapewne nie wolno również zapomnieć, iż oprawa graficzna „Crystalicum” będzie na wskroś i stricte mangowa. Rysunki zostaną wykonanie tak, by nawet system kadrowania nawiązywał do mangi. Przewodnik po świecie, czyli kolorowy album, który ukaże się jako pierwszy produkt z linii „Crystalicum” będzie nawiązywał wydaniem oraz sposobem rozmieszczenia rysunków do mangowych artbooków. W Znanym Wszechświecie jest jeszcze wiele elementów mangowych, które bardzo łatwo będziecie wstanie rozpoznać jako fani komiksu oraz gier rodem z Japonii. Nie oznacza to jednak, iż ktoś, kto mangi nie zna, nie będzie mógł bez przeszkód bawić się „Crystalicum”. Wręcz przeciwnie, każdy może zagrać i pokochać ten system. Dodaj do: Zobacz takżeZ tą publikacją nie są jeszcze powiązane żadne sznurki. Ocena
Wystawiać oceny mogą tylko zarejestrowani użytkownicy. Brak głosów.KomentarzeIlość komentarzy: 11 dodaj [2] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
[3] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
![]() IMHO gdyby gra bardziej skupiła się raczej na czasach mniej więcej współczesnych z ewentualnymi przeniesieniami w światy równoległe (MKR), z możliwością transformacji ludzi (magical girls) i przedmiotów (transformers) z zachowaniem praw anime byłaby to dużo ciekawsza pozycja... Jeśli w dodatku system pozwałałby na przekaz emocjonalny postaci (typu rozważania Shinjiego) i wsparcie dla zachowań typowych z symulatorów randek to zabawa mogłaby być przednia. W szczególności że nawet na tradycyjnym rynku RPG pozycji ze światem okołoteraźniejszym jest stosunkowo mało... A zagranie 16letnim zakompleksionym chłopakiem, którego odrzucili koledzy, a któremu trafił się w spadku dom z 14000 pokojówek mogłoby byc zabawne :) [4] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
![]() [6] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
![]() [5] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
![]() [7] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
![]() [8] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
[9] Re: Konwencja mangowa w Crystalicum
![]() Może jestem dziwny, ale moje postacie zawsze mają jakieś ułomności problemy i to nie dlatego, że czesto można w ten sposób zarobic dodatkowe punkty postaci na inne profity, ale dlatego, że taka postać jest po prostu ciekawsza i daje więcej możliwości (a czesto jest powodem kwiatków :) ). Granie wypasioną postacią, której smok może najwyżej osmolić zbroję mnie nie bawi.... Co do konwencji. Zdaje sobie sprawę że istnieje wiele systemów pod jeden konkretny tytuł, ale to nie jest zbyt twórcze... cały świat huż mamy i w zasadzie nie trzeba go przedstawiać graczom. Czuja się jak u siebie... Ale zrobic system, który by pozwalał na odtworzenie wielu światów z anime to juz coś... Jakoś udało sie to twórcom karcianki Ani-Mayhem, a w Crystalicum tego nie widzę... Występują natomiast mało lubiani furies :/ | Użytkownik Szukacz Radio Gorące teksty | ||||||||||
![]() |
Jeszcze tylko drobna uwaga- "limity". Mam nadzieję, ze to naprawdę nazwa robocza, bo inaczej Square mógłby sie upominac o jakies zadościuczynienie :roll: